ظرفیت‌های نهفته حمل‌ونقل ریلی به ناوگان می‌پیوندد

شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده ناوگان حمل‌ونقل شهری یکی از اقداماتی است که به توسعه آنها کمک می‌کند. این ظرفیت‌ها به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب کنار گذاشته شده‌اند؛ اما همین داشته‌های فراموش شده می‌توانند نقشی تاثیرگذار در رونق اقتصادی این ناوگان داشته باشند.

شاید شکل‌گیری کارخانه نوآوری مثال خوبی برای این ظرفیت‌های فراموش شده باشد. کارخانه‌ای متروکه و کنارگذاشته شده از اقتصاد که با یک نگاه فناورانه به چرخه اقتصادی کشور برگشت و این روزها به عنوان یکی از حلقه‌های مهم زنجیره علمی و فناوری کشور محسوب می‌شود.

ارتقای بهره‌وری ناوگان حمل‌ونقل ریلی و رسیدن ظرفیت حمل بار از 40 میلیون تن به 100 میلیون تن یکی از اهداف امضای تفاهم‌نامه میان ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت راه‌آهن است. این ستاد فعالیت‌های این  حوزه را با مشارکت نزدیک راه‌آهن و شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف کرده است.

این طرح‌ها شامل هوشمندسازی کشنده‌ها در راه‌آهن برای کاهش زمان توقف آنها، رفع گلوگاه‌های حمل‎ونقل ریلی برای جابجایی اجسام بزرگ صنعتی،  معدنی و محصولات پتروشیمی، توسعه ساخت قطعات برای تامین نیازهای تعمیر و نگهد اری محصولات که به دلیل تحریم ها دسترسی به آنها هزینه بر است و ایجاد شبکه آزمایشگاهی با همکاری راه‌آهن، مترو، دانشگاه علم و صنعت و معاونت علمی و فناوری برای استانداردسازی قطعات و محصولات بومی می‌شود.

گروه ریلی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در همین راستا تلاش می‌کند تا دارایی‌های موجود اما بی‌بهره این ناوگان را شناسایی کند و به میدان بیاورد. این کار مسیر توسعه حمل‌ونقل ریلی را هموار می‌کند.

 بر اساس ارزیابی‌ها، ظرفیت بالایی برای حمل بار از طریق ناوگان ریلی کشور وجود دارد که به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و شرایط خاصی که برای حمل برخی از بارها مدنظر است، این ظرفیت‌ها بلااستفاده مانده‌اند.

استفاده از این گنجایش عظیمی که از یادها رفته به یکی از اولویت‌های این ستاد بدل شده است. به همین دلیل با کمک همه بازیگران این حوزه قرار است، این ظرفیت‌ها شناسایی و به ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور تزریق شود. این کار با اولویت حمل بار صورت می‌گیرد.

پایان پیام/

کلمات کلیدی