زنجیره تامین داخلی صنعت ریلی تکمیل می‌شود

دانش‌بنیان‌ها آمدند تا صنایع کشور را با کمک فناوری‌های نوین و ظرفیت‌های داخلی رونق دهند. توانمندی‌هایی که پیش از شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری حلقه مفقوده صنایع کشور بودند. یکی از صنایع منتفع از این ظرفیت‌ها، صنعت ریلی کشور است.

سال گذشته بود که تفاهمی به امضا رسید تا با این هم‌افزایی چند جانبه، پروژه داخلی‌سازی واگن مترو در کشور محقق شود. در این نگاه مشترک بازیگران اصلی این حوزه که ستاد توسعه فناوری فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری هستند به میدان آمدند تا این صنعت همه‌گیر از خط تحریم‌ها عبور و نیاز کشور را با اتکا به توان داخلی تامین کند.

این طرح مشترک با گذشت یک سال و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و دانش‌بنیانی در ریل افتاد و قرار است از تامین 28 درصدی نیازهای داخلی به تامین 85 درصدی برسد. این پروژه در کنار شکل‌دهی زیست‌بوم حمل‌ونقل ریلی و توسعه زنجیره تامین این صنعت، چشم‌انداز توسعه مرکز طراحی و مهندسی ریلی، افزایش اشتغال، صرفه جویی ارزی، کاهش 20 درصدی قیمت تمام شده ساخت واگن مترو در فاز تولید انبوه و توسعه حمل‌ونقل عمومی و هوای پاک را هم به دنبال دارد.

روز گذشته در رونمایی ابتدایی این طرح دو واگن کامل از هفت واگن قطار مترو که در برگیرنده بدنه، تزیینات داخلی، کابین راهبر، سیستم تهویه، بوژی، بخش‌هایی از سیستم رانش، موتور و دیگر فناوری‌های اصلی قطار مترو بود که مجموعا 47 درصد از کل قطار را تامین کرده است.

این پروژه با مشارکت 20 مجموعه از سازندگان مختلف که بیشتر دانش‌بنیان هستند رونمایی شد و تا پایان سال 1399 یک رام قطار 7 واگنه مترویی ساخت داخل، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

در کنار این دستاوردهای فناورانه و افزایش عمق ساخت داخل در حمل و نقل ریلی، مشارکت استراتژیک میان اعضای زنجیره تامین در راستای دستیابی به ساخت داخل و فراهم کردن بسترهای لازم برای توسعه ساختار تضمین کیفیت و ایجاد مرکز تست و راه اندازی در صنعت ریلی نیز فراهم شد.

همچنین به منظور توسعه دستاوردهای این پروژه تفاهم نامه تولید 14 رام 8 واگنه مترو در قالب تولید انبوه میان مترو تهران و زیرسیستم‌سازان اصلی به امضا رسید.

پایان پیام/

//isti.ir/Z5zp